mandag 6. mars 2023

Lag deg en fin dag!

 Jeg skriver ofte det, lag deg en fin dag. Jeg fikk nylig en tilbakemelding om at dette kunne oppfattes på en litt annen måte enn jeg hadde tenkt. Og siden jeg er litt over snittet opptatt av makten i ordene, lager jeg en forklaring her på hva jeg faktisk legger i disse ordene, så de ikke misforstås når jeg neste gang skriver de. 


Det kan nok oppfattes litt som en kommando, eller et krav. Det kan virke så lett å lage seg en god dag, men jeg vet veldig godt at det ikke er en enkel sak. Jeg jobber mye med å senke mine egne krav til egen person. Og til å heie på meg selv, for de tingene jeg faktisk får til. Det er jammen ikke lett. Noen dager er bare det å komme seg ut av senga, en bragd. Jeg har vært der hvor det å få seg en dusj, er å se på som et prosjekt man kanskje får til i løpet av noen dager, kanskje. Og et ektefølt smil noe en har som mål å klare innen måneden er omme. 

Vi har alle ulike forutsetninger, og vi er på ulike steder i livet og i hverdagen.

Lag deg en fin dag, er min lille påminnelse til meg, og til dere om å gjøre noe fint for deg i dag. Du trenger ikke være et offer for den situasjonen du står i. Du har kraft til å lage deg en kopp te, drite i at huset er rotete og møkkete. Krabbe under pleddet og glemme ubetalte regninger, oppvask og sure sokker. DU kan lage deg et øyeblikk hvor alt det vanskelig blir lukket ute. Drøm deg bort til en varm strand. En problemfri time, i gode venners lag. Det trenger ikke være mer. Det er ikke alle dager som er like lette. Ikke alle år heller. Jeg øver på å klappe meg selv på skulderen for alt jeg faktisk får til, ikke gnage på det jeg ikke får til. Det er ikke lett. Jeg har stått opp og gått på jobb i dag. Jeg har skrevet mer enn en jobbsøknad (ikke i dag da). Det er vanskelig. Men jeg prøver å heie på alle de små tingene vi får til. For meg selv, og de rundt meg. Jeg er så heldig at jeg har mange unge håpefulle rundt meg i hverdagen. Og vi snakker mye om at livet ikke er bare solskinn og småkaker. Og det er greit. For du har kraften. Kraften til å lage deg en fin dag. Du må ikke føle at det er et press eller en forventning. Men du har kraften til å gjøre en liten ting hver dag (eller de fleste dager) for å få et lite øyeblikk om ikke annet hvor dagen er fin. Alle dager kan ikke være fine, men det finnes noe fint i alle dager. Og vi må holde fast i de. Klamre oss til de i blant for ikke å falle av. 

Jeg kunne ønske dere god helse, en fin dag, kjærlighet og ferdiglagede måltider. Men jeg er kanskje litt egosentrisk. Jeg skriver ofte det jeg trenger å høre. Og jeg trenger å vite at jeg har makta. Jeg kan bestemme å lage meg et vakkert øyeblikk i løpet av dagen. Jeg kan klare å finne i allefall EN liten ting jeg er takknemlig for i løpet av dagen. Og det ønsker jeg for deg også. Uansett hvor mørk dagen din er. At du klarer å grave fram den plassen innerst inne i deg, hvor du er kan smile litt, eller være litt fornøyd med deg selv. Og selvfølgelig, de av dere som har solskinn og overskudd nok til flere, må gjerne skinne litt på flere enn deg selv. Men i andre enden holder det at du lager deg et øyeblikk. Kanskje med en tekopp, et pledd og minnet om den sommeren det var så veldig varmt. 

Beklager at jeg fikk noen til å føle de ikke fikk til, det er jeg lei for. Takk for at du sa i fra og ga meg muligheten til å forklare. Og vit at jeg ønsker dere alle solskinn, medgang, kjærlighet og jevn avføring. Måtte smilet sitte løst, og lottogevinsten være nær. <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar