tirsdag 4. oktober 2016

Ta på deg selv! Rosa sløyfe.

Kalenderen sier oktober. Ute er det kaldt. Rim på bakken, is på rutene. Det er høst.
Og det er tid for rosa sløyfe aksjonen.
Oktober er måneden hvor vi bruker den rosa sløyfa for å minne hverandre på at brystkreft kan ramme oss alle. De aller fleste kjenner vel noen som har vært eller er rammet av det. Målet er å skape litt oppmerksomhet rundt det for å øke kunnskapen om brystkreft.
Det å vite at du bør undersøke brystene dine jevnlig, og hvordan du gjør det, er viktig.
Du kan lese mer om dette her. 

Bilderesultat for rosa sløyfe

Noen år har det vært hemmelige kampanjer på Facebook hvor man skal lage seg artige, rare statuser. Det er bare jentene som er invitert, og hvert år har jeg fått mange slike i innboksen. Jeg synes de er artige. De er med å sette et fokus også til de som liker best å ta det alvorlige med litt humor. Og det å gjøre det litt hemmelig, "bare vi jentene". Og alle som lurer på hvorfor alle har så rare ting på statusen sin. Morsomt.
Ikke det, jeg skjønner argumentene til de på vennelista mi som bare er nødt til å ødelegge moroa hvert år. At man heller bør donere penger, enn å sette teite statuser på veggen sin. Jeg er ikke enig, men jeg ser poenget. Jeg mener nå at opppmerksomhet kan man få på mange måter. Også ved å tulle litt. Og om det gjør at noen flere lærer å undersøke egne bryster, eller blir minnet på å gjøre det, så er det bra. Det er ikke alle som kan donere penger.

Og så er det sløyfa. Den kan settes på profilbildet ditt, og den kan kjøpes som pin. For å vise at man støtter. Og pengene går til kreftforeningen.

I år ble jeg litt skuffa. Det finnes mange ulike sløyfer, i ulike design. Og fint er det. Men hvert år har de en ny designsløyfe. I år er denne laget i skinn. Det synes jeg var litt skuffende. Jeg har ingen problemer med å forstå symbolbruken som kunstneren forteller om, men jeg er uenig med valget.
Og ja, jeg vet at de forteller at skinnet er restskinn etter kjøttproduksjon, og at det ellers ville bli kastet, men det gjør det liksom ikke noe mer greit for min del.

Nå synes ikke jeg dette gjør kreftforeningen til en dårligere forening i det hele tatt, men jeg håper at de ikke vil velge slike produkter i produksjonen sin fremtidige år. Derfor vil jeg velge å kjøpe en rosa sløyfe som IKKE er produsert i skinn, og oppfordre deg til å gjøre det samme. Slik kan vi vise at det finnes bedre materialer ved fremtidige sløyfedesign.

Og bare jeg finner ut hvordan jeg putter denna rosa sløyfa på profilbildet mitt, skal jeg gjøre det (tips mottas med takk).
Og så skal jeg ta på meg rosa sløyfe. Til minne om de som har kjempet, og kjemper. Og for å oppfordre deg om å ta på deg selv.
Og om du velger noe annet enn skinn som ditt symbol, er det flott. Veldig flott.

Jeg vet forresten at kreftforeningen er en forening som tar fine standpunkt. De har avvist pengegave fra Mannegruppa Ottar fordi de ikke vil assosieres med dem. (Klarte bare så vidt å ikke skrive et innlegg om det i dag. Kan ikke love at jeg ikke gjør det snart.)
Håper det neste de tar avstand fra, er skinn.

Og så sender jeg en ekstra varm tanke til dere som kjemper, har kjempet, eller kjenner noen som har kjempet, eller kjemper. Og til dere som tapte kampen. Jeg tenker litt ekstra på dere når jeg bærer min rosa sløyfe.

Ha en rosa oktober!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar