søndag 23. juli 2017

Regnværsdager


Det er sommer. Og jeg har bestilt fint vær. Sol, lite vind. Det var noen som ropte høyt om at vi skulle få den varmeste juli på 50 år. Jug!!! Alt sammen jug for å selge aviser.
Jeg hoppet glad og optimistisk inn til legen min og sa at nå skulle jeg bli frisk. Jeg var lettet over at noen av de skumle diagnosene han utredet for ikke var aktuelle. Og jeg hadde bestemt at kuren for min sykdom var en deilig sommer. Med sol, saltvann og smil. Varme og late dager med sol og sjø, måtte jo lade batteriene mine.

Men den norske sommeren består jo ikke bare av slike dager. Uansett hva meteorologene sier. Og lange, late dager kan man se langt etter med fire små frøkner. Men vi har jo tid uten barn og, der vi er bare to. Da kan vi ordne noen slike.

Jeg hadde bestemt at jeg skulle bli frisk i sommer. Jeg hadde bestemt at jeg skulle gjøre alle de lure tingene slik at kroppen min ble superglad og slutta å tulle med meg. Det var planen, men det er visst ikke alltid ting blir helt som jeg har planlagt. Dessverre.
Fortvilelsen min er stor. I dag er det overskyet. I dag har det regnet litt. Yr kalles det vel. Og kroppen reagerer med den gang. Jeg blir stiv og tung i kroppen. Hele meg blir øm og gåen som om jeg hadde vært våken i to døgn. Selv fingrene er vonde å bøye. Det er så utrolig kjipt. Den uka da det var flere dager med regn og overskyet, gikk det ikke engang over når sola tittet fram.
Nå har vi hatt en del fine dager. Varme, sol, sjø, badstu og null stress. Men allikevel. Den minste antydning til vind, skyer eller regn, så begynner kroppen å krangle. Det er så frustrerende at jeg har mest ikke ord for det.
Jeg lager meg litt skrekkscenarier av hvordan høsten vil bli når litt vind på sommeren kan gjøre så mye skade. Men jeg klarer som regel å skyve det unna. Jeg skal nyte sommeren og kose meg så lenge jeg kan, og så tar vi høsten når den kommer.

Og som et tips til neste regnværsdag bibliotek og bruktbutikk. Vi kan slå ihjel noen timer på biblioteket med barna. Lese litt, leke litt og finne flere bøker å låne. Sist vi var der, ble jentene intervjuet av en journalist mens vi var der. Bruktbutikker er alltid gøy. Der kan du få kjøpt lesestoff til stranden, nye leker til å holde ungene i aktivitet en dag, et nytt spill til kvelden, alt til en rimelig penge. Og man kan slå i hjel litt tid med å kikke på alt det morsomme, og bestemme seg for hva man vil bruke sine på forhånd tilmålte midler på. Litt lærdom i det og.
I dag var det sommer. I morgen skal det visst ikke være det lenger. Så får vi håpe jeg har lagret nok sol til å komme gjennom. Og så kan du jo ta deg en tur på biblioteket eller en bruktbutikk i morgen, om finværet uteblir der du bor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar