lørdag 24. mars 2018

Bursdagsbaluba!

I dag er det bursdagen min. De som digger det mest, er barna mine. De har gledet seg i mange dager, og det har vært storproduksjon av gaver. Lenge. Jeg fikk blant annet et stort perlet hjerte som mini hadde fått hjelp av alle vennene sine for å lage. Hun har gått og kvitret i hele dag. Hun har fortalt alle vi har møtt at jeg har bursdag. Hun har gratulert meg med dagen minst 17 ganger. Hun bare elsker bursdager. Og meg. Det har hun sagt ca like mange ganger. Tenk om vi alle kunne finne igjen den delen av oss. Den lille ungen som gleder seg vilt over bursdager. Ballong- og kakefølelsen, brus- og vennegleden. Når jeg ser på henne og hvor oppriktig glad hun er på mine vegne, blir jeg jeg rørt.
Jeg er heldig. Jeg er meget takknemlig. Og jeg blir ganske ydmyk.

Jeg blir 41 år i dag. Det er ikke noe å skamme seg over. Jeg er ikke 29. Langt i fra. Jeg er så glad for at jeg ikke er 29 lenger. Jeg kan forstå at folk synes det er rart at antall lys på kaka blir flere, når man ikke føler seg som tallene tilsier. Jeg vet ikke hvor gammel jeg føler meg. For jeg har jo aldri vært det før, så kanskje dette er følelsen av 41? Da jeg var mindre, tenkte jeg at 30 år, da var du voksen. 40, da var du litt gammel. Men jeg tror det har hjulpet at jeg har innsett at jeg aldri blir voksen. Det er et oppskrytt fenomen, som jeg aldri kan klare å passe inn i. Dessuten har jeg alltid blitt beskylt for å være yngre enn jeg er, så det har nok ikke helt tatt meg igjen enda.

Jeg er 41, og stolt av det. Alternativet er ikke noe å trakte etter. Mye bra folk har falt fra før de rakk å fylle 41. Jeg føler jeg har utrettet noe ved å komme hit. Ta ikke det fra meg. Det har kostet tårer, svette og blod. Skrubbsår på knær og hjerte, bare sånn for å halvsitere en gammel, god sang. Det at jeg har blitt 41 år betyr at jeg har klart det. Jeg har ikke gitt opp.

Dagen i dag startet tidlig. Jeg ønsket meg å sove lenge. Men da de kvitrende små hørte jeg var oppe på do, og inne og sa hei, var det gjort. Litt over sju stod to skjønne små ved senga mi, med ei brødskive. De ville gi meg frokost på senga. Etter det har jeg blitt overøst med gaver, kort, mat og snadder, og lovord. Jeg er heldig! Kollegaene mine tyvstartet før helga, naboen kom på døra med blomster, facebook er full og meldinger har kommet på telefon, snap og Vipps. Og med en liten bytur har jeg fått masse gratulasjoner live. Spesielt når mini forteller det til alle som ikke allerede vet. Kjente som ukjente. Vi måtte jo ut på Plaster, den ene lokale bruktbutikken og finne bursdagsgave. Det er nemlig veldig viktig. Der kan de synge hvis de ikke har nok penger, så kan de får råd. I dag sang innehaveren for meg. Vakkert!

Det er påskeferie. Opptil mange dager med ro og kos. Gjøre det vi vil, sånn ca når vi vil. Sove litt lenger, gå på ski, leke med noen, dra på harryhandel, bade på Rjukanbadet, spise god mat, spille mattespill og glo på Netflix. Det vil bli deilig. Håper solen kommer og at den forespeilede kulda uteblir. Litt lei av værforandringssmerter nå. Der er jeg gammel dame. Myyyye eldre enn 41, snart 87 tenker jeg. Men det kompenseres med å være så barnslig ellers, så da havner vi på 41.

Til deg som skammer deg over alderen din, slutt! Alternativet er intet å trakte etter.
Til deg som som misliker bursdager, se på de gjennom et barns øyne og gled deg!
Til deg som har bursdag i dag, jeg vet om i alle fall seks stykker, Gratulerer med dagen! Håper den har vært barnslig god!
Til deg som har gratulert meg, tusen takk!
Til dere som har delt, invitert, likt, vurdert, og kommentert hva du har gjort på siden og gruppa mi, tusen takk! Vinnerne
trekkes senere i kveld. Først skal jeg nyte litt stilletid i armkroken til kjæresten min.
Til deg som ikke har gjort noe av det i forrige punkt, men gjerne ville vinne gratis kortlegg, gå inn på siden og/eller gruppa mi og gjør det nå. Det er enda tid. :-)

Igjen, tusen takk til dere alle! Dere har gjort dagen min helt fantastisk! Dere er noen vakre fine vesner! <3

Ha en fortsatt god lørdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar