onsdag 4. april 2018

Påskeferieparadis... eller noe.

Jeg bor nede i en litt mørk og dyster dal omgitt av høye, solfylte, snødekte fjell. Et sted med billige hus, leiligheter og med ferie- og søndagsåpne butikker. Et turistparadis. Der bor jeg. En liten kjøretur i den ene eller andre retningen, mest oppover i svingete veier, fører deg til et sted stappfullt av folk på jakt etter sol og skiføre. Bortover og nedover.

Jeg vet om folk som har brukt 20.000kr for en helg på hytte med skipass for seg og sine. Vi brukte ingenting vi. Eller, vi hadde med mat, og vi har vel brukt noen kroner med diesel på bilen for å komme oss opp. Men ellers var det ganske billig. Det var til og med gratis utleie av slalåmutstyr for de minste barna.

Påskeferien i år kom med ganske deilig vær. Jeg synes ferien gikk veldig fort, og kunne godt hatt mer, men når jeg tenker meg om, har vi rukket ganske mye. Vi startet med bursdagen min. Jentene vet å feire. Så tok vi en tur til Moss for å se til campingvogna. Den stod det bra til med. Litt kald å sove i enda, men det er ikke så lenge til vi flytter inn der for sommeren. Gleder meg!
Dagen etter gikk turen til Sverige. Soyamelklageret i kjelleren var tomt, og nye forsyninger trengtes. Jommen klarte vi å fylle opp matboden med ost, pålegg, snop og drikke. Og fryseren ble litt mer innholdsrik den og. Deilig. Utvalget blir bedre og bedre i butikkene her. Og spesielt vil jeg skryte av min Kiwibutikk. De tar inn alt mulig av det jeg ber om, om det står på lista over ting de kan ta inn. Og nå har jeg spurt om så mange ulike veganske varer, at jeg tror de sjekker alle lister over nye ting og tar inn. De kommer i allefall og forteller meg om ting de har fått, som jeg ikke har visst at har kommet. Så om du har lite utvalg av veganske varer, så spør betjeningen om de kan ta inn for deg. De har masse gøy i sitt valgfrie sortiment.

OK, det var en liten digresjon. Dagens reklame.
Med kjelleren full og mat, og litt smalere konto, var det klart for påskekos. Først sendte vi jentene mine på en liten ferie til bestefarhuset. Med snøhulebygging, skigåing og besteforeldrekos på menyen. Da hadde vi en hel ettermiddag og kveld med bare kjærestetid. Dagen etter dro min kjære ned til det blide sørland for å hente jentene sine. Og jeg hadde hele dagen helt for meg selv. Stillheten var øredøvende. Måtte sette på musikk.
Men det varte ikke lenge. Med fire jenter i hus er stillhet noe skremmende man bør frykte.  Med fire jenter i hus er det stadig noen som er uenige, ikke føler de får bestemme nok osv.  Og de er gode til å si i fra. Og så har de slike høye, tynne, pipete stemmer som de tror vekker sympati. Sånne som går veldig opp på slutten av setninger og noen ganger alle ord.  Slike som de bruker fordi de tror det gjør dem søte som kattunger eller noe. Sannheten er at den frekvensen virker litt som en hundefløyte på meg. Den treffer en nerve som gjør meg litt irritert, småkvalm og langt i fra "ja-modus".  Siden det aldri har fungert, skjønner jeg ikke helt hvorfor de fortsetter med stemmen. Men det er vel en sånn jenter-i-en-viss-alder-stemme. Håper den alderen snart er over.

Men det er ikke bare piping. Vi har hatt flere fine fjellturer,  på bortoverski og nedoverski, vært på Rjukanbadet sammen og kost oss masse.

Nå er påska over, solen borte, turistene reist, og det er ro i den trange, mørke dalen igjen. Men vi har fremdeles påskeparadiset rett utafor døra. Mulig vi leker litt påske noen helger fremover og, om været samarbeider.

Ha en herlig havrelefsehverdagsdag. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar