tirsdag 12. januar 2016

Hverdagslykke

Jeg føler meg heldig. I dag hadde jeg anledning til å tilbringe ettermiddagen alene med min førstefødte. Vi fikk handla nye vintersko til henne, og hun gikk ut av butikken med et stort smil. Jeg er takknemlig for at det var salg på skoene, og for at jeg kan se fram til mange morgener uten krangel om sko (forhåpentligvis).

Og når hun spør pent på mors lønningsdag om ikke vi kan "spise sånn itali... eh.. kan vi spise der?" Og peker på kinan. Klart vi kan. Hun trengte ikke komme med argumentene sine om at da slapp jeg å tenke på hva vi skulle spise uten kjøtt, og at jeg jo ikke trengte å ordne med maten.

Hun er verdens herligste. Jeg er ekstremt heldig slik. Har fått de beste barna. Noe godt har jeg gjort for å gjøre meg fortjent til dem.

Vi har spilt nødt eller sannhet på en High school musicalmikrofongreie som hun bytta til seg fra premiene på juletrefesten. Jeg visste at det var et lurt bytte for den eldre guttungen, men i dag var vi litt usikre på om ikke godteriet hadde vært bedre.

Da er det godt vi hadde lekser. Siden hun ikke alltid er like interessert i å lese fem ganger, må man lage seg noen triks. Og da bruker man barnas egne triks mot dem. Ingen kan vel motstå mamma når hun legger seg på fanget ditt, blafrer med øyevippene og spør med innyndende, barnslig stemme om ikke hun kan lese bare eeeeen gang til. Det virker det. Men da bok to kom fram, måtte jeg ty til skuespillertalentet og dramatisere litt og lese sammen med henne. Men det var kos.

Det er kos å være sammen. Ha tid til å ikke forte seg. Bare gjøre de samme kjedelige tingene, men med litt mer ro og tilstedeværelse.

Og så traff vi noen veldig hyggelige folk på byen i dag. Så da får vi middagsgjester i morgen. Opp til flere faktisk.

Og den skjønne gutten jeg møter på byen spør om ikke han kan komme til meg i morra eller onsdag, da er ikke jeg der at jeg sier nei. Spesielt ikke når sjarmøren kan si slike vakre ting som bare denne flotte lille fyren kan. Han er til å spise opp. Men det er ikke han vi har på menyen i morgen. Det er kylling, siden storesøster skal på venninnebesøk. Vi benytter anledningen.

Ha en velsignet kveld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar