torsdag 1. november 2018

Krystaller

Jeg har alltid vært veldig glad i steiner. Som barn samlet jeg på fine steiner. Jeg pirket ut små bergkrystaller fra en diger stein vi hadde der jeg vokste opp, og jeg pukket ut de fineste hvite melkekvarts fra grusen utafor hos besta.

Jeg har brukt steiner mer eller mindre hele livet, og interessen har vært like fram og tilbake. Var faktisk med i steinklubb en periode som barn.

Nå de siste årene har jeg brukt steiner for deres egenskaper. Mot eksamensnerver og andre skumle ting, for å holde fokus når det er mye som skal gjøres, for å trøste et trist hjerte, gi energi, beskyttelse, kontakt med den andre siden osv.

Men som med det meste med meg, så er jeg ikke så glad i ting jeg må huske og lære og sånn... Høres litt teit ut med tanke på at jeg er lærer, men det er noe med at jeg blir litt stressa og redd for å ha utelatt noe når det kommer til mange detaljer. Jeg har det med steiner, som med det meste når det kommer til det alternative. Jeg liker å lære nye ting, men jeg bruker i bunn og grunn mest intuisjonen min. Og så vet jeg hvordan jeg finner det ut, om det er noe jeg trenger å finne igjen av informasjon om steiner.

Det å bære steiner på seg er fint. Men det er grenser for hva du kan putte i BHen. Jeg liker å ha steinen på meg, og da spesielt som smykker. Jeg kjøpte et armbånd med citrin for noen år tilbake og jeg elsker det. Jeg har brukt det masse. Nå kommer ikke jeg meg til steinbutikker like ofte som jeg kanskje skulle ønske. Noe lommeboka mi ikke er akkurat lei seg for. Og også av hensyn til lommeboka mi, bestemte jeg meg for å heller kjøpe inn småsteiner og lage armbånda selv. Da kan jeg jo også kombinere flere steiner. Så nå har jeg kost med med å være kreativ en stund. Jeg har laget armbånd og ørepynt. Jeg har flere steiner og jeg har mer pynt, så jeg har planer om å lage mer fremover.

Jeg har ikke funnet halskjeder, men jeg kan lage anheng. Har et par anheng som også kan brukes som pendel. Jeg liker at ting har flere bruksområder. Ser du noe på bildene du liker, så sier du i fra. Og hvis ikke så sender su meg en melding, så kan vi nok lage noe til deg.

Jeg vil jo gjerne dele dette med dere. Og da det jeg tenker er viktigst. Stol på deg selv. Kjenn etter og stol på din intuisjon.

Jeg har hatt med meg barna i steinbutikker flere ganger, og lar de kjenne på stein. Når du holder en stein i hånda di, kjenner du om den er til deg eller ikke. Om den kjennes god, så er den det, er den bare rar og kald, er det kanskje ikke en stein for deg. I alle fall ikke akkurat nå. Jeg har blitt imponert mer enn en gang over barnas valg. Det har vært steiner med egenskaper som er spot on hva de trenger.

Jeg tror også at om det er farger du liker ekstra godt, så er det fordi du trenger de. Jeg har hatt ulike yndlingsfarger gjennom livet. og når jeg har lest litt om chakraer og hva farger symboliserer, forstår jeg det godt. Nå pleier jeg å ta på meg steiner etter humør. Noen dager er jeg lilla, da kommer alle ametystene mine. Noen ganger er jeg grønn, brun, blå... Ja, du ser poenget. Og noen ganger føler jeg at jeg mangler rot. Da kommer alle de brune og røde fram. Og noen dager føler jeg meg som en utviska liten dott. Da er det på med alle regnbuens farger. Citrin for solskinn og ametystpendelen med chakrasteinene er da på.

Føler du deg tiltrukket av en stein, er det en stein for deg, tenker jeg. Vi trenger ikke komplisere ting mer enn det. Og er det spesielle egenskaper du er ute etter, kan du gjerne søke litt og lete til du finner en som du føler er rett.

Et lett googlesøk på steinens navn og ordet egenskaper, gir mye nyttig informasjon. Noen av de sidene som da kommer opp, kan du gå inn på og bruke søkefeltet for å lese mer om flere steiner.

Pinterest har jeg også funnet mye fint. Der har jeg funnet ulike steiner som passer sammen til ulike plager blant annet. Og det var der jeg fikk ideen til å lage fibroarmbånd. Da trenger jeg bare ett smykke, og ikke fire. :-) Har ikke laget det enda, men har nå endelig alle steinene jeg trenger.

Min ene datter er like steingal som mora, og hun finner den ene skatten etter den andre rett utafor stuedøra. Imponerende blikk. Jeg har måttet be om hjelp på noen steingrupper på facebook for å finne ut hva det har vært. For en tromlet stein og en råstein, ser gjerne veldig ulike ut. Det er veldig spennende.

Jeg er veldig glad i råstein også. Vet ikke hvorfor, men føler noen ganger de har en sterkere energi.

Rensing av steiner. Jeg pleier å legge de i vinduskarmen når det er fulle. Eller vinduskarmene blir vel riktigere. Alt jeg har nå lå ute og ladet i sommerens store fullmåne med formørkelse. Smykkene jeg selger pleier jeg også å "lade" med reiki-energi. Sånn for å sikre godfølelsen. :-)

Jeg har kjøpt opp noen løse stein og som jeg kan legge ut bilde av etter hvert.

Jeg skal skrive om litt ulike steiner for dere inne på gruppa mi fremover, men jeg skal ikke love noe om når. Men kom gjerne med ønsker om hva. Det er ikke hver dag det virker å sitte foran denne skjermen og skrive. Men det kommer.

Til slutt vil jeg bare presisere; jeg er ikke steingal, jeg er bare bergtatt. :-D

Ha en herlig en!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar