onsdag 22. juli 2015

Minnemakeri selv på møkkadager

Selv når dagene er triste, må man finne på noe hyggelig sammen.
Så når storesøster skal på overnatting, kan lille frø og jeg finne på noe alene. Det er liksom ikke så ofte det skjer.
Først er vi litt ekstravagante og spiser ute. Ikke piknik, men kjøpemat. Og is. Frø er lykkelig.

Det er godt å sitte og høre henne fortelle om alt som har skjedd i barnehagen og alle hennes tanker, uten å bli avbrutt av storesøster som også skal fortelle noe. Jeg ble overrasker over at alle gangene hun var på vei til å reise seg fra bordet, var for å gå og prate med andre middagsgjester. Hun ville så gjerne fortelle at noen var fine, en så snill ut. Noen vil hun prate litt om isvalget deres. Ja sosial liten sak. Hun ble pent sittende da jeg ba om det, selv om hun ikke helt kjøpte mine forklaringer om hvorfor hun ikke kunne gå og prate med alle.

Så går vi på tur. Jeg har tatt med noen små bøtter så vi kan lete etter bær. Vi går gjennom skogen og finner masse fine steder. Vi lukter, prater, smaker og ser. Det lukter bæsj i skogen. Hestebæsj faktisk.
Det er veldig gøy å få mamma til og løpe og stoppe på kommanda, så jeg later som jeg har bedrevet intervalltrening i dag. Vi plukka bær. Hun spiste. Så ble hun trøtt og vi gikk hjemover. Småtroll er noen fantastiske vesner sånn. De er så slitne at de må sitte på ryggen litt. Noe som var stor stas. "Mamma, jeg visste ikke at du var såååå sterk." Hehe.
Så kan de løpe litt før de blir superslitne. Og da kan ett lite blåbær gi energi til å løpe nye 100 meter. Helt fantastisk. Og siden jeg har vært ute en sommerdag tidligere, hadde jeg selvfølgelig fylt bunnen på min egen bøtte også.

Lille frø var veldig opptatt av å plukke bær til å lage kake. Men jeg fikk henne til slutt til å innse at det ikke kom til å holde uansett. Det er lov å kose seg på tur. Hun syns det var en god avgjørelse når hun fikk spise opp resten av bæra i bilen på vei hjem.

Det som havnet i bøtta.



Full av blåbærenergi.                                  To flotte motiv.


Da vi kommer hjem er lille kropp sliten. Lese bok på fanget og så sove i storesøsters seng. Det var ikke så lenge hun tralla og sang før det ble stille.

Det er ikke så mye som skal til. En skog, noen bær og en dansende liten barnekropp.

Ha en fin en!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar