søndag 26. juli 2015

Regnværssøndag

Grå, regnvåte søndager er gode dager til å bli i senga. Noe som ikke akkurat er noe alternativ om man har barn. Så da må man heller finne på ting for å fylle tiden. Og fylle tiden er ikke noe stort problem med tre småjenter i hus. De er fulle av gode forslag.
Først hadde de bladd i fletteboka og funnet en flette de gjerne ville ha. Og tro meg, det var ikke den letteste fletta. Ikke gikk det kjapt heller.

Men med det pirkearbeidet, låste henda mine seg, så jeg måtte overbevise de andre om at noe annet ville bli bra. Storesøster fikk en litt enklere utgave jeg kreerte selv.

Litt mer overkommelig med stive fingre.
Og lillesøster har rett og slett ikke nok hår, så der fant vi snurremusefletter.


 Og mens jeg fletta, satt de andre og pusla puslespill. Rett og slett ganske idyllisk.

På middagsmenyen i dag stod "Rotete dypvannskoteletter". Og før jeg forteller deg hva det er, vil jeg at du tar et par sekunder og tenker over hva det kan være.

Fiskeboller i hvit saus med rotgrønnsaker. Ikke like spenstig som navnet, men smakte godt. Jeg syns poteter er litt kjedelig, og jentene og, så vi kokte poteter, gulrot og søtpotet sammen. Sausen har litt urter i, for det blir litt morsommere og smaker godt.






Og ved frokostbordet bestilte barna kake. Og hvem kan si nei til slike søte små? Vel, jeg vanligvis, men i dag sa jeg ja. Kanelkake med en vri. Og delt i fire, ble det en del i dag, en del til camping og to biter til en annen regnværsdag i fryseren.


 Den ene delen pyntet mini, og den andre pyntet de to store. Lurer på om du klarer å gjette hvem som pyntet hvem.

Opskrift sa du? Ja, ok. Siden jeg ikke har funnet opp denne selv, er den oppkalt etter hu jeg fikk oppskrifta av,
    Kanelkaka til Solveig.
10 dl hvetemel
7 dl sukker
4 ts kanel (jeg bruker gjerne litt mer)
Bland dette sammen.

Så blander du for seg;
8 dl kefir
3 ts natron
150 g smeltet smør

Hell så det flytende i det tørre og vend det forsiktig i hverandre med en slikkepott. Ikke rør, da blir den seig.

Stekes midt i ovnen på 18 grader i ca 30 minutter

Glasur (gjør hele kaka)

150 g smeltet margarin (kan halveres, men bruk da alikevel samme mål på resten)
3 ts karamellsaus (her bruker jeg gjerne mer... mye mer 4 ss el noe)
3 ss sterk kaffe
Melis ca en pakke

Uten glasur kan den fint fryses. Den er supergod og jeg tror alle liker den.
I dag tik jeg en liten vri på kaka og tilsatte nesten en boks med tørkede tranebær i det tørre. Det ble veldig godt.


Her er den uten glasur. Mmmmmm lukter fantastisk.

Om du prøver kaka, er det morsomt om du legger igjen en kommentar og forteller hva du syns.

Ha en fin en!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar