søndag 3. april 2016

Helg.

Jeg syntes kanskje legen overdrev litt da han sykemeldte meg på fredag og. For på fredag våknet jeg og følte meg bra. Sola skinte inn vinduene og maste om å bli vaska. Det var helg, og verden var fin.
Det ble fort klart at så forferdelig frisk var jeg kanskje ikke. Ble fort sliten og svett. Lukta penicillin. Stas. Følte meg vakker! Skjønte jeg ikke hadde vært tess på jobb, men med litt tid går alt bra.

Nå har jeg tatt helga til hjelp. Slappa av, kost meg, fått rydda litt, pussa vinduer, og kommet meg igjen. I dag henta jeg jentene. Fy, så deilig. De har jo vært borte nesten en uke. Så det var deilig å ha de tilbake på plass. Vi tok en tur på Rjukanbadet og koste oss, før vi dro hjem og laga mat. For flere dager i grunn. Middag i dag, og en dag til ligger i fryseren . I tilllegg har jeg lunsj to dager, klart i kjøleskapet. Litt enkelt må man gjøre det.

For det trenger ikke være så vanskelig å lage vegansk mat. Du freser noen grønnsaker og litt krydder, tømmer noen bokser oppi, rører rundt og serverer. Gjerne med nan-brød til. Men det hadde vi ikke i dag. Men neste gang.... AH... skikkelig lyst på nan-brød.

Og siden noen er mer opptatt av oppskrifter enn meg, skal jeg være grei å dele med deg.
 

Sivs "Baligryte" Hm... (Kom med et bedre navneforslag. Detta var mitt beste fo å gi et lite hint om smaksgruppe)

5 små gulerøtter skåret i biter
2 stilker stangselleri skåret i biter
2 store fedd hvitløk skåret i tynne skiver (fordi jeg liker å kjenne hvitløken i blant)
1 stor charlottløk i biter

Freses i en kjele med et par spiseskjeer olje til de er møre.
Krydres med;
2 ts koriander
2 ts spisskumin

Jeg innbiller meg at krydderet setter litt mer smak om det får steke med fra starten.

Så helte jeg opp i safta fra en boks med ananasbiter,
1 boks hakkede tomater
1 boks kokosmelk lett  og lot dette koke opp mens jeg åpna flere bokser.

Oppi forsvant også
1 boks grønne linser
1 boks sorte bønner (nam)
1 boks kikerter

Og så boblet dette på ovnen og koste seg.
Helt til slutt tilsatte jeg
2 ts korianderblader
ananasbitene (de blir litt vasne og smakløse om de koker med hele tida)

Serverers med ris og soyasaus for salt. Og veldig gjerne nanbrød

God middag!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar