onsdag 27. april 2016

Hvordan går det med nyttårsforsettene og -fortsettene?

Det er snart fire måneder siden, og tiden er vel inne til å sjekke innom og se hvordan det står til med de.

Grunnen til at jeg kom til å tenke på det, er rett og slett at hodet mitt er så fullt i kveld at jeg tviler på at det å skrive vil være nok til å få tømt det. Det er nemlig vår, og arbeidsoppgavene er mange og har tidsfrister. Det hjelper liksom aldri helt hvor tidlig man tenker å starte med ting, noe skjer alltids, og der står man med en haug som kan virke uoverkommelig. Nå smiler jeg til den. Jeg vet det går fint. En dag av gangen. Stress hjelper ikke.

Men det jeg vet hjelper, er yoga. Matta må frem. Det er egentlig litt for kaldt her for kroppen min, men det er alt for lenge mellom hver gang jeg setter meg ned og virkelig jobber på matta. Og i kveld trenger jeg det.

Det var da jeg kom på nyttårsforsettene og -fortsettene mine. Så mens det blir skikkelig fyr i ovnen, og varmen stiger nok i stua til at jeg orker å gjøre yoga, skal jeg ta en liten vareopptelling.

Jeg hadde ingen planer om å slanke meg, men har allerede gått ned en del kilo. Vegetarretter har blitt avansert til veganerretter, noe som delvis er skylden i vektnedgangen. Men også i punktet om å fortsette å ta vare på helsa mi. Jeg er friskere nå enn for fire måneder siden, og det har veldig mye å gjøre med at jeg har endret kostholdet. Siden alt har ringvirkninger, gjør jo dette at spontane middager med venner blir litt mer utfordrende. Det er ofte lettere at jeg lager maten, jeg kan jo ikke forvente at andre skal tenke på alt mulig heller. På den annen side, har det gjort at flere rundt meg har tatt en kikk på eget kosthold og blitt litt inspirert. Det er jo morsomt. Å få vise at maten jeg spiser ikke er så rar som det kanskje høres ut for mange. Og ikke minst, smaker ganske bra.

Fortsette å finne på spontane ting når anledningen byr seg... Joda. Lommeboka spenner litt bein på mange av planene og ønskene, men jeg har da vært spontan og.
Å holde utkikk etter kjærligheten. Vel, jeg har ikke lukket øya. Men jeg kjenner at å finne på ting, og å være spontan få holde i første omgang. Så dukker den nok opp når tiden er inne. Har ikke tatt på noen skylapper.

Så veldig mye flinkere til å sette av tid til yoga, er jeg nok ikke blitt helt enda. Jeg gjør mine lange dype åndedrag flere ganger om dagen, men ned på matta blir det mindre tid til. En periode gjorde jeg solhilsen hver morgen og kveld, og litt yoga blir det alltids på jobb når man ser at vi trenger et avbrekk. Men forbedringspotensialet er helt klart til stede.

Jeg har fortsatt å skrive. Så alt for mye fornuftig skal jeg ikke påstå det har vært, men jeg har klart å fått skrevet ned og publisert noe av det som bodde i magen min. En liten smakebit på en historie jeg skal fortelle etter hvert. I større eller mindre grad.

Og jeg har satt i gang med det jeg lenge har dyttet litt foran meg. Jeg har tatt avgjørelsen, og godt begynt er jo som de sier, halve jobben. Så da er jeg godt i gang med min videreutvikling.

Jeg prøver stadig noe nytt. Hver gang jeg tenker at jeg ikke tør noe, eller kjenner jeg vil gjøre en innsats for å unngå noe ukomfortabelt, stiller jeg meg spørsmål om hvorfor jeg gjør det. Er det kun fordi det er skummelt og på utsida av komfortsona mi, så sparker jeg meg i rumpa for å gjøre det.

Jeg smiler til fremmede, blir nok tatt for å være litt original til tider, jeg prøver å være raus med kompelimenter og smil. Være med venner og de som betyr noe. Og være til stede i nuet. Det blir lettere og lettere å ikke la seg stresse av bagateller.

Og dette var knappe fire måneder ut i det nye året. Ofte har man gitt opp nyttårsforsettene sine lenge før den tid. Det er derfor jeg har flest nyttårsfortsetter. De gir man ikke opp så fort. Og når jeg tenker over det, har jeg jo kommet ganske så godt i gang med mine planer for dette året.

Hvordan er det med deg? Er du på rett vei? Er du der du ønsket å være? Hvis ikke, er det bare å vri litt på kursen, vi har god tid igjen. Tell opp alt det du har fått til, og ikke heng deg opp i det du ikke har fått gjort enda. Du har god tid. Nyt den!

Ha en fortsatt fin en!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar