mandag 22. februar 2016

Klar - ferdig - tjuvstart.

Vegener i tre uker... Utfordringen er tatt, og planen var å starte 1. mars. Eller 29. februar siden det var en mandag. Men alt kan ikke alltid gå etter planen.

I helga har jeg spist masse kjøtt og meieriprodukter og kroppen min kjennes ikke glad. Mer råtten. Har fått i meg en del ting kroppen min ikke liker eller tåler og det er ikke stas. Nå trenger den en rens.

Asiamatbutikken åpnet på lørdag, så da synes jeg det er på sin plass å starte mitt korttidsengasjement som veganer. I dag.


Og da er siste dagen søndag 13. mars

Ja, jeg sier korttidsengasjement.  For selv om det helt sikkert blir bra for kroppen min, og miljø og alt detta, vil jeg komme til å savne enkelte ting for mye til å være veganer for godt.

Som ost, og sjokolade.

Men aller mest vil jeg savne friheten til å ikke måtte bry meg om alt hver dag. Jeg har alt for mange ting jeg ikke tåler fra før, og er litt lei av å måtte lese innholdsfortegnelsen på alt. Selv om jeg liker best å spise ting som ikke har noen innholdsfortegnelse.

Godt mulig jeg kommer til å like detta. Og at jeg vil fortsette, men jeg vil forbeholde meg retten til å spise bacon når behovet melder seg. Og ost og sjokolade. Og fisk. Jeg kommer til å savne fisk.

Her er resteveganergryta mi. Var godt. Veldig godt faktisk.
  Og så rykende varm at den dogga til linsa.

Bon apetit, folkens!

12 kommentarer:

  1. Altså, det her blir utrolig spennende! Lykke til, og gi alt!

    Som en person som started med en måned som veganer, og som nå har passert ett år, var min erfaring at det var den første uka som var mest vanskelig. Man "misser" alltids noe. Om det er noe du skal ha med deg, så er det at dette er HELT okei. Det hender meg iblant fremdeles, og man kan ikke gjøre så mye mer med det enn å tenke "Oi, der lærte jeg noe nytt", trekke på skuldrene, og gå videre. Det er ikke et tap, det er mer som å snuble litt - man legger seg ikke av den grunn ;)

    Det blir bare lettere og lettere, med ukene (og evt. månedene), og det å kunne spise samvittighetsfritt var for meg noe så nytt at jeg plutselig innså at jeg elsker å lage mat. Det var temmelig gøy egentlig :D

    Lykke til! Bruk grupper på Facebook for inspirasjon og kunnskap, og gjør det du kan og orker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal i alle fall klare 3 uker. Det er det utfordringen går i. Etter det kan jeg snuble litt. Jeg nekter å tape denna.
      Takk for motivasjonen! :-)

      Slett
  2. Så bra!!! Dette får du til :) Lykke til!

    SvarSlett
  3. Så bra at du vil prøve vegansk! Anbefaler å flittig bruke blogger (vegetarbloggen, veganmisjonen, veganeren), og fb-grupper (vegansk mat -spørsmål og svar, veganpreik, Hva slags veganmat lager du idag).
    En ny og bedre verden vil åpne seg -lykke til på ferden :-)
    Hilsen Veganer i 7 år :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips. Har noen grupper på face og vært og kikka på litt blogger. Er mest på slumplaging av mat i grunn. :-) Så detta kan bli gøy. :)

      Slett
  4. Vil i tillegg anbefale deg youtube kanaler. Det er mye motivasjon og mening ute på youtube =)

    SvarSlett