mandag 1. februar 2016

Sjekketips fra fireåring

Det sies at det er fra barn og fulle folk du skal høre sannheten. Så i dag skal jeg dele noen sannhetens ord med deg.

Fulle folk sier gjerne så mye pent om meg, uten at jeg helt kan ta det alvorlig. At jeg har så vakre øyne, vet jeg jo. Men de som forteller meg det av fulle folk, pleier å ha blikket festet så mye lenger syd at jeg sliter med å tro helt på dem.

Unger derimot har ingen problemer med å kalle en spade en spade. De sier det som de ser det. Trur jeg velger å legge min lit til dem i steden. Selv om jeg i blant er litt i tvil.

I kveld spør fireåringen min meg :
- Mamma, vil du ha en jentekjæreste?
-Nei, jeg vil heller ha en guttekjærste jeg.
- Å, ja. Da kan du få det.
- Jo, takk. Du synes det?
- Ja. Jeg kan finne en til deg, jeg.
- Kan du det? Hvor har du tenkt å finne han da?
- Vi kan gå i byen i morgen og så skal jeg finne en til deg.
- Jaha? Så du tror det er så enkelt altså?
- Ja. Og så må du spørre om han vil være kjæresten din.
- Må jeg det? Trur du ikke han hadde syntes jeg var litt rar om jeg kom bort til en fyr og spurte om han ville være kjæresten min da?
- Nei.
Stille en stund før hun fortsetter;
- Mamma? Når jeg skal finne kjæreste til deg, da må du ha på deg kjole, da.
- Må jeg ha på kjole også?
- Ja. Tenker litt. - Jeg håper at kjæresten din ser ut som... (lang tenkepause) som prinsen til Askepott.

Etterpå kom det en del forslag til potensielle kjærster. De fleste er i barnehagealder, resten var foreldrene til slike. Jeg ble ikke videre imponert og sier;

- Jeg trur kanskje jeg skal klare å ordne opp i dette selv jeg.
- Neeeei! (nesten på gråten) Jeg skal finne en til deg jeg, mamma.

Og jeg tenker det er fint at mye er glemt i løpet av en natt. Og at hun og jeg ikke skal på bytur i morgen. Kan se for meg det kunne resultert i noen pinelige øyeblikk.

Ha en fin en!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar