torsdag 26. november 2015

Å glede seg

Å glede seg, eller ikke.
Det er spørsmålet.
Man må ikke glede seg til jul.
I mange år gjorde jeg ikke det.
I mange år hatet jeg jul.

Hatet alle forventningene som ble tredd ned over hodet på meg.
Forventninger til alt man skal gjøre av forberedelser, alt man må kjøpe, alt man skal glede seg til og over, alt man skal pynte og vaske og alt man skal smile og være glad over.

Jeg har ingenting i mot å være glad og smile og slik, for all del.
Jeg liker bare ikke at noen andre skal fortelle meg at jeg må det.

Spesielt når alt jeg føler er stress, press og grue seg til. All utilstrekkeligheten.

Jeg har gode minner fra jul og. For all del. Barnehender som klemmer på pakker mens Disneys jul går på tv.

Et år bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle feire. I det hele tatt. Jeg var helt alene (eller nesten) og hadde ingen jeg måtte ta hensyn til. Så jeg sa fra til de som hadde forventninger om at jeg ville være alene. Helt alene. Ikke gjøre noen ting jeg måtte. Bare det jeg ville.
Jeg ville spise ribbe. Man trenger tross alt ikke være fanatisk. Og jeg ordna gaver og slikt selvfølgelig.

Det året skjedde det noe. Jeg begynte å pynte med engler. Jeg liker engler. Mer enn nisser. Jeg pynta med engler og lys. Og sånn sakte men sikkert skjedde det noe med meg. Jeg MÅTTE ingenting. Og kanskje nettopp derfor begynte jeg å glede meg til jul. Jeg gledet meg til å være alene. Gjøre det jeg ville. Uten noens forventninger til meg. Det var godt.

Det var bra jeg tillot meg selv det. For jula etter var jeg blitt mamma. Og da var gleden der på en helt annen måte.

Nå ser jeg jula gjennom barna mine sine øyne. Liten mini som lurer på om det er jul i dag, hver morgen. Og om det er dagen etter denne. Hver dag.
Storesøster har litt større tidsperspektiv og prøver å forklare hele konseptet med adventskalender. Og de gleder seg. Og det gleder meg.

Et av mine største mål som mamma er å gi jentene evnen til å glede seg til noe. Jeg vet hva det betyr å ikke gjøre det.

Så nå gleder jeg meg på deres vegne. Jeg pakker kalendergaver som er kjøpt inn her og der siden i sommer. Jeg ordner gaver, og trur jammen jeg skal starte å julepynte i helga. Ikke pynte til advent, men til jul. Fordi jeg kan. Og det gleder meg.

Ha en fin en!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar