søndag 1. november 2015

Halloweenmat og søndagstanker.

Jeg glemte jo helt å legge ut bilde og oppskrift av gårsdagens kreative mat. For det var planen. Jeg følte jeg imponerte meg selv litt.

Ideen fant jeg på nett.

Oppskrift på Fylte paprika«gresskar» med ost
oppskriften

Men siden denne inneholder kjøtt og jeg har en vegeterianer i hus, måtte jeg være kreativ.
Jeg liker å være kreativ. Spesielt med mat.

Så her kommer oppskrift på fylte vegetarpaprika.


Tre orange paprika som du skjerer litt flate i bunnen, så de står.
To gulerøtter skjæres i små biter.
En halv boks kikerter
To never frosne erter
En pakke nudler
Et halvt glass rød pesto
To fedd hvitløk
Krydder etter smak. Jeg brukte salt, pepper og spisskummin.Fordi det passet humøret mitt.

Paprikaene skjærer du av toppen på og rensker, før du skjærer de ut som små gresskar.

 
Her står de klare til å bli fylt.

Jeg stekte hvitløk og gulrot i litt olje før jeg puttet oppi erter, kikerter og det som var skjært bort av paprikaer.
 

Så krydret jeg og hakket det hele så det ble litt most. Vegetarfrøkna er ikke noe glad i hele kikerter, men elsker hummus. Litt rar. :-)
Oppi med den røde pestoen, nudlene som har blitt kokt og litt av vannet derfra. Og litt ost.

Så fordeler man (hjerne)massen i paprikahodene og drysser litt ost på toppen.  Og inn i ovnen. Toppene var også med.
 

Husker ikke hva det står i oppskriften, men jeg stekte de på 175 grader midt i ovnen i ca 10-15 min.



Og de var en stor sukksess.

Bon apetit!

Og så må jeg komme med noen tanker på en søndag. Det er en herlig søndag. Sløv, leken, rydding, pusling og sakte tempo. Jeg elsker slike søndager. Jentene skal få spise mer av godteriet når de har rydda på rommene. Det går sakte men fremover.


Forrige dagen skrev jeg et litt kjipt blogginnlegg. Sviktet.
Jeg ser det er mange som har lest det. Veldig mange. Og jeg har fått ganske mange tilbakemeldinger.
Tusen takk for det!


Jeg har rukket å summe meg. Litt. Og tenker at det er i grunnen noe jeg kan være takknemlig for. Minnene og følelsene for han kommer ikke til å forfølge meg videre. SLik de ville gjort om han ikke hadde valgt slik. Og det er fint.

Jeg kan gå videre uten at han spøker i bakhodet mitt. Neste mann må ikke måle seg med han.

Og om ikke det er noe å være takknemlig for, så vet ikke jeg.


Og det er jo det søndager er til. Tanker og takknemlighet.


Ønsker dere en fantastisk søndag. Det er forresten lov å lage slike fylte paprikaer andre dager enn allehelgensaften. Hva med tirsdag?


Ha en takknemlig en!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar