tirsdag 13. februar 2018

Søstre

Ei søster er en bestevenn du har for alltid, har jeg alltid sagt til jentene mine. Og de er bestevenner. Sånne som også kan krangle. Krangle som bare søsken kan egentlig.

De har hatt veldig mye glede av hverandre. Helt fra mini lå i magen min, har storesøster vært opptatt av lillesøster. Hun koset magen og snakket med den. Og da jeg kom hjem fra sykehuset med babyen, hadde jeg ikke sett storesøster på mange dager. Jeg kom i taxi, og ble så glad da hun kom løpende mot meg med utstrakte armer. Men hun bare klatret over fanget mitt, og plantet et stort kyss på lillesøster før hun sa "Hei Tia. Jej ej gja i dej." Og kysset henne en gang til. Hun kom inn hver morgen med bamser og kos til lille babyen. Og den lille strålte opp hver gang hun hørte stemmen til storesøster. Jeg har ikke tall på alle de søte øyeblikkene med de to. Alle bildene jeg har av de to som må sitte helt oppi hverandre og se Barne-TV. Enten på fanget, eller tett inntil med en arm rundt. Jeg håper de tar like godt vare på hverandre fremover og.

Jeg har og en søster. Ei storesøster. Hun er 16 år eldre enn meg og har bursdag i dag. Vi vokste ikke opp sammen, men lillebror og jeg var der på ferie når mamma trengte husmorferie. Hun var voksen, hadde fire unger og midt på dagen fikk de mariekjeks og saft. Det var ganske fantastisk å være på besøk der. Jeg ble ikke behandlet som en liten unge. Jeg følte meg litt stor. Det er vel unødvendig å si at hun var et stort forbilde. Hun kunne strikke, prate, røyke, sjekke tippinga og kjefte på en gang. Hun hadde alltid lange, fine lakkede negler og var pent kledd.

Vi har i perioder ikke hatt så mye kontakt, men det er liksom noe som aldri blir borte. Vi er søstre. Det blir liksom ikke borte.

Det var hun som lærte meg å spå i tarotkort, kaffegrut og teblader. Og når vi er sammen, er det aldri bare oss to. Vi har mange på andre siden som vil være med. Det er aldri like livat som når vi to er sammen.

Jeg håper jentene mine fortsetter å være gode mot hverandre og støtte hverandre. Jeg håper søstera mi snart kommer på besøk, så skal hun få pakke og kake.

Gratulerer med dagen, storesøster! Glad i deg!


Siv Iversen sitt bilde.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar