tirsdag 13. oktober 2015

Tirsdag og jeg teller mine velsignelser.

Noen ganger nåe man føler seg alene og trist, hjelper det å ta seg selv i nakkeskinnet, riste litt og gjøre opp regnskap. Det har jeg gjort i dag.

Først og fremst vant jeg i det store lotteriet, og ble født i Norge. Bare det er grunn til å ikke å klage. Jeg kan være syk uten å gå personlig konkurs. Jeg kan få medisiner nåe jeg trenger det, og barna mine har gratis legetilsyn.

Jeg har en jobb å gå til. Og ikke en hvilken som helst jobb. Jeg er så heldig at jeg jobber med unge mennesker hver dag. Jeg får lov til å være med å se de lære nye ting. undre seg, bli utfordret, prøve noe nytt, utvikle seg, mestre stadig nye ting, vise omtanke og være med å gjøre verden til et bedre sted.

Fordi jeg er så heldig, har jeg faktisk fått muligheten til å legge inn litt yoga i skolehverdagen. Og det å høre elevene fortelle at de synes det er så deilig fordi de føler seg så avslappa, og det pleier de ikke være. Å få lov til å lære de å puste skikkelig, stoppe opp og bare puste. Å, hvor jeg er heldig!

Når man etter endt økt finner slike hilsner på tavla, vet man at man har gjort noe bra den dagen. Kanskje ikke mer som skal til enn at de fikk tegne litt på tavla de siste to minuttene fordi de hadde rydda raskere enn jeg hadde beregnet.



Slike ting legger jeg i hjertet og sparer til gråværsdager.

Og fordi jeg har lært at ingen har nytte av meg når jeg går i veggen, passer jeg på å gå tidlig de gangene jeg kan. Jeg har blitt mye flinkere til å strukturere og være effektiv i det jeg må gjøre. Så i dag dro jeg litt tidlig og henta jentene. Hu eldste ville gjerne bli litt lenger, så da fikk lillesøster og jeg handletur helt alene.
Igjen, heldige meg. Alenetid med liten frøken som skravler og forteller på handletur. Som er opptatt av at vi må handle ting som storesøster liker, og som spør å få forskjellige grønnsaker og frukt, men ikke legger merke til sjokoladen i kassa.
Det gjør mora derimot. Tross alt Kvikk lunsj med blåbær som lå der. Måtte vi kjøpe? JA. Smakte den godt? Tja. Ville jeg spist den igjen? Ja. Hallo, det er sjokolade.

Lille frø som blir glad for å kunne fortelle storesøster at det var bokpakke til henne i dag. Lille frø som egentlig er litt misunnelig fordi ikke hun fikk bok, men som gleder seg over at hun kan være den som får overbringe denne herlige nyheten.Hun får også sitte i armkroken og kikke på disse herlige bøkene. Hvilken glede.

Jeg er så heldig som har fått lov å være mamman til dissa skjønne jentene.

Dagens middagstips. Tortillalefser med soyanuggets og grønnsaker, guakamole og rømme. Ingen bilder. Vi var for opptatt av å spise det opp.
Vi pleier å ha tortillalefser i blant. Uten kjøtt, da storesøster er vegeterianer. I dag skar jentene agurk og paprika for meg. Jeg elsker å ha god nok tid til at de kan være med å lage maten i blant.
Vi bruker rømme, mais, ananas, salat, tomat, tacosaus og ellers det vi måtte ha lyst på i disse. Og selvfølgelig, hjemmelaget guakamole. Den kan du få oppskrift på.

1 avokado moses med gaffel
tilsett saften av en halv lime,
ca to teskjeer olivenolje,
litt salt og pepper og en ørliten dæsj med chili.

Nam! Pleier å lage denne først så den kan stå og godgjøre seg til vi skal spise. Om du legger steinen oppi når den er ferdig, holder den seg lenger og blir ikke brun.

I dag putta vi i tillegg soyanuggets oppi, og det var en suksess. Noe jeg ble overraska over siden vegeterianeren hittil har hatet alle soyaprodukter jeg har kommet med bortsett fra soyasaus og soyamelk med sjokolade.

Når vi da avslutter dagen med lesing på fanget og kos, og leksearbeid hvor skolejenta vil gjøre mer lekser enn hun må, så kan man vel trygt kalle det en flott dag.
At jeg har bært mer enn jeg skulle i dag, så smertene er på plass blir bagateller da. Jeg er jo alene, så jeg kan i grunnen bare gå og legge meg nå om det er det om å gjøre.

Heldig jeg. Føler meg faktisk utrolig heldig og takknemlig. Og det er godt.

Ha en fin en!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar