tirsdag 6. oktober 2015

Tromsøtur

Og så dro Siv så langt nord som hun aldri hadde vært før.

Hvis jeg skulle tatt tilsvarende tur når jeg er hjemme, altså shoppingtur til storbyen, ville jeg reist til Oslo. Det er en meget kjedelig kjøretur. Jeg tok den turen med buss og tog på fredag, og det er ikke så veldig mye spennende å se på.
Nå skal det sies at reisefølget mitt på Tromsøturen er litt hyggelig og da, så det gjør jo sitt til en koselig tur. Men utsikten. Hallo! 

Fjellene er bare helt fantastiske. Stupende bratte stiger de opp i fra havet. Og blir lyssatt av et lys som man i alle fall ikke finner i den bergspreken jeg kommer fra. Nå har de i tillegg fått et melissryss så fargespillet var helt fantastisk. Det ser mest ut som de er lysende hvite. Spesielt på tilbaketuren. Oppover var de hvite med vakker sol som ga fantastiske konturer. Solnedgangen på vei ned igjen, gjorde hele greia til en slags reise i malerier. Mitt mobilkamera yter ikke dette vakre rettferdighet, derfor gadd jeg ikke ta så mange bildene. Og det er også begrensa hvor mange ganger man kan stoppe. Nå var også reisefølget mitt ikke helt innforstått med hva det var av alt dette vakre som bergtok meg. Men jeg var et ganske kjedelig reisefølge. Sittende og stirre ut av vinduene med litt åpen munn og bare suge inn og prøve å lagre det på netthinna. Noen bilder tok jeg. Men det vakreste skal jeg forsøke å male for deg, med ord.
Se for deg at du kjører med fjell omtrent som dette foran deg.



Men fjellene lyse mer. De er hvitere på det hvite og sterkere lyseblå. Det er nesten som de lyser som månen. Himmelen bak er i sterk kontrast med sine lillatoner. Fra lilla nærmest fjellene som sakte duses ut til blått.
Det var bare malerisk. Rett og slett.
Litt flere ikke så bra bilder skal du få.



Nå gjorde vi litt annet enn å kjøre bil også da. Jeg fikk se Tromsø og ishavskatedralen. Fin. Og vi shoppa. Masse salg, så fikk fylt opp kofferten min til randen med klær til barna og meg. Noen julegaver ble det jammen meg også.
Men den butikken jeg hadde gledet meg mest til, New Age - den alternative butikken, den var selvfølgelig stengt på mandager. Da var det kun konsultasjoner. Kjedelig. Men kanskje like greit, da kontoen ikke har nok penger til alt jeg kunne ønsket meg der inne. Men til mitt forsvar, hadde jeg faktisk tenkt litt julegaver derfra.

Og så måtte vi jo spise. Og da ble det sushibar. Jeg liker sushi, men det er ikke favoritten. Noe er veldig godt, noe smaker alt for rå fisk. Føles som jeg spiser noe jeg ikke burde. Men det var gøy. Sitte og plukke skåler som kjørte forbi på bånd.

Ser godt ut, hva?
https://scontent.xx.fbcdn.net/hphotos-xal1/v/t1.0-9/12118712_10153563680846830_5649947372555888236_n.jpg?oh=6206fd802da628ab01f18a3b5f1f9eb2&oe=568D9FB8

Liker konseptet.

Og så avslutter jeg med litt flere bilder.




Jeg vet at reisefølget mitt er veldig opptatt av at jeg skal forelske meg i Nord Norge. Han sier stadig "Vakkert, ikke sant?" "Se, så åpent." "Se, vi har sol, vi"
Men han ble alikevel litt forundret. "Her tar man jenta ut av Rjukan, og det hun sitter og ser på er fjellene, ikke havet."
Mulig jeg har et bedre sammenligningsgrunnlag når det kommer til fjell. Og så var det mer fjell enn hav på den turen.
Forelska? Kommer jeg i alle fall ikke til å innrømme.

Ha en fin en!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar