søndag 27. desember 2015

Hvit jul

Hvit jul viser til to ting, og begge deler er en type jul jeg liker.

Hvit som i snødetkt landskap. Gjerne med et dryss av store filler selve julaften.
Sånn ble det ikke i år. Men i dag kom den. Ungene var kjempefornøyd. Ikke noe spesielt god å leke i, men det var like greit siden storefrøkna ikke var helt i form i dag. Feber og vondt i hodet og hals.
Vi håper at en skikkelig kosedag gjorde susen, og at vi er klare for å ut og gå på skøyter i morgen.
I dag har vi sett film, tv, spist snop, spilt brettspill og bare sløva. Det må til det og. Men i morgen håper jeg vi er klare for å være litt ute. Kan fort bli litt brakkesjuk.

En annen type hvit jul, er den som er alkoholfri for barnas beste. Liker den og. Barn og alkohol hører på ingen måte sammen. Spesielt i en høytid som jul, trenger ikke barn oppleve at de voksne forandrer personlighet pga alkohol. For de gjør det. Prøv å gå ut på byen en kveld edru og fortelle meg etterpå at folk ikke endrer seg når de drikker.
Jeg er ingen fanatiker. Folk må gjerne nyte et glass til maten og slikt, men det å måtte drikke flere enheter og gjerne sik at man blir brisen eller full, synes jeg er unødvendig når det er barn tilstede.
Noen år har jeg sett det har stått folk rundt og vil ha oss til å signere at vi skal ha en hvit jul. Altså ikke nyte alkohol på julaften. Jeg synes det er fint at de setter fokus på det, men om det hjelper vet jeg ikke. Jeg behøver ikke å underskrive et papir for å tenke på mine barns beste til jul. Eller andre dager for den saks skyld. Og de som sliter med å se at eget alkoholbruk kan plage barna, vil i de fleste tilfeller heller ikke se behovet i å underskrive noe slikt.

Nå er det ikke bare til jul jeg holder en hvit profil. Jeg blir så sykt dårlig av å drikke at det er ikke lenger interessant. Dessuten har jeg ikke noen større problemer med å ha det gøy uten alkohol. De fleste skjønner ikke at jeg er edru når jeg er ute. Selv om noen kanskje fatter poenget når jeg går og dingler med en flaske julebrus.

Men ikke alle. Det å kunne danse og ha det gøy ute på byen, ser ut til å kreve en viss mengde promille for de fleste. Det er litt trist i grunn.
Selv om det morer meg stort å se fjeset til folk når de ser at det er jeg som skal kjøre dem på nachspiel. For man kan vel ikke danse og le og tøyse og fjase, og samtidig være klink edru? Kan man vel?
Vel, jeg kan. Kan du?

Ha en fin en!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar