fredag 25. mars 2016

Kokeboka mi

Jeg har lenge tenkt på å skrive kokebok. Rett og slett fordi jeg ofte får spørsmål om folk kan få oppskrift. Og som regel så har jeg ikke det. Oppskrifter er en veiledende greie for meg. Jeg leser de for inspirasjon. Til bakevarer og ting jeg ikke har peil på, bruker jeg gjerne oppskrift første gang. Selv om jeg da også noen ganger sporer av.
Først tenkte jeg på å skrive en bok for folk som nettopp har flytta på hybel. Hvordan overleve på veldig lite penger, men alikevel spise godt og næringsrikt.
Så tenkte jeg å lage en om barnemat. Hvordan få den lille til å spise det meste.
Så var det mer en inspirasjonsbok for å bli glad i å lage mat litt mer på slump og intuisjon. Med veiledende oppskrifter. Drev faktisk og samlet bilder og ideer til den. Så for meg at det kunne bli gøy å skrive.
Nå måtte jeg vel skrevet en om veganermat. Siden det er det jeg spiser. Jeg oppdager mye morsomt, og får stadig spørsmål om oppskrifter. I dag har jeg startet med å skrive ned de oppskriftene jeg har funnet selv i ei kladdebok. En er min egen. Og som en liten start skal jeg skrive inn så godt jeg kan, oppskriften min på hvitløkssmør her. Eller i alle fall sånn ca hvordan jeg gjorde det.
Og så skal jeg prøve å skrive inn noen flere etter hvert.

I dag har jeg prøvd meg på å lage kokost. Og måtte selvfølgelig leke litt med oppskrifta der og. Så nå står det en porsjon vanlig kokost og en litt mindre porsjon tomat- og paprikakokost i kjøleskapet og bare gleder seg til frokost. Jeg smakte mens den var flytende, og innså raskt at her var basisen til en helt fantastisk mac'n cheese vegan style. Nom nom. Gleder meg til å prøve ut det.

Først vil jeg vise deg en av mine favorittredskaper på kjøkkenet. 



Om du er i en bruktbutikk eller på loppemarked, og finner en slik, ta den med deg hjem. Denne bruker du til å "raspe" hvitløk. Du gnir den på tvers av riftene og du får ut mer smak enn på noe annen måte jeg vet om. Bedre enn hvitløkspresse, hakke og skvise og ja...

Så var det hvitløkssmøret.

Først brukte jeg ca en halv pakke smøremykt vegansk smør. (du bruker det smøret du liker best å smøre på skiva, men jeg anbefaler deg selvfølgelig melkefritt)
To- tre store hvitløksfedd tok turen over fine skåla over. (denna sparker litt, ta mindre om du er litt "sart")
 Ca en toppa teskje paprikapulver (gir så fin farge)
Kvart teskje vegita
1/3 teskje estragon.

Rør det godt sammen og sett det i kjøleskapet med plastikk på (eller lokk) så det ikke lukter i hele kjøleskapet. Lager du dette først, er det ferdig å godgjøre seg når resten av maten er ferdiglaga. Er veldig godt på nystekte rundstykker. Mini elsker det og har det gjerne på brødskiva under hva det skal være av pålegg.

 Du kan variere denne med å putte oppi dine favorittkrydder. Noen ganger bruker jeg grillkrydder, det blir godt. Denne kan varieres i det uendelige. Ikke vær redd for å prøve noe nytt.

Bon apetit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar