fredag 11. mars 2016

Veganerutfordringen nærmer seg slutten.

I dag er det fredag. Siste dag med denne utfordringen er søndag. Da har jeg vært veganer i tre uker. Bror lovet meg en stor overraskelse om jeg klarte det. Og det har jeg i grunnen fått. Mer energi blant annet. Ikke at jeg ikke er trøtt og ødelagt nå også, men ikke slik som før. Jeg kan fungere og og yte litt mer enn før. Selv om været er møkk. Hvis jeg klarer å finne noen gode påleggserstattere så jeg slipper å bare spise søtt, hadde det nok blitt enda bedre. Å kutte ned på sukker og brød hadde nok gjort mye det og. Men en ting av gangen.

Og en motstand mot å spise kjøtt, har jeg fått. Kjenner at det byr meg litt i mot. Meieriprodukter kjennte jeg at kroppen ble rensa for da jeg slutta å spise det. Jeg føler meg mye renere nå egentlig.

Så kan jeg egentlig gå tilbake?

Helt - nei.
Det jeg har savna mest er ost og fisk. Ost kan jeg ikke begynne å spise når jeg kjenner hvordan kroppen ble bedre av å kutte det ut. Og så er det detta med dyra og greier da. Hjelper liksom ikke å tenke på at kalvene blir dratt vekk fra mora kort tid etter fødselen for at den lettere skal ta flaske sånn at vi får melka...

Fisk vet jeg ikke helt. Mulig jeg må være en dårlig veganer og spise fisk i ny og ne. I alle fall til jeg har spist opp det i fryseren... Kanskje. Hm... jeg vet liksom ikke helt.

Har du noen lure tanker, må du gjerne dele de med meg.


Det er noe som gjør denna utfordringen enda morsommere da. I det siste har det vært litt debatt rundt maten min på jobb. Det er jo helt naturlig. Og en kilde til mange artige diskusjoner. Alt fra de som nesten mener at jeg tar maten fra dyra ( mest tull :P ), mange som synes det høres vanskelig ut, men også noen som har blitt inspirert til å spise mindre kjøtt etter å ha sett og smakt på noe av maten jeg har med. Så jeg må nok begynne å skrive ned, og legge ut noen av oppskriftene mine her. Det er litt morsomt da.

Og i dag spiste jeg mat som så helt "normal" ut. Snitzel med pommes frites, bernaise og salat. Alt vegansk. Gjorde meg skikkelig glad at alt smakte som det skulle, og uten at et eneste dyr måtte lide.
Oh happy day!



Ha en fin en!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar