lørdag 26. mars 2016

Sivs rødbetburgere

Face oversvømmes med lammemiddager. Her i huset var det HK-burgere med pommes frites og kokost. På påskeløp i dag hadde jeg med niste. Men BEGGE jentene mine spiste pølse. Så denne gangen var det bare meg de så rart på. :P Selv om veggisen min er veldig opptatt av at seigt godteri er laget av dyr (gelatin), er det visst helt greit å spise pølse. Hvem kan forstå?

I alle fulle fall, tenkte jeg det passet å legge ut oppskriften min på rødbetburger. Har lovet å gjøre det, er bare litt treg. Husk at vi snakker om frk. Slump her, så vi snakker cirkamål. Prøv deg fram og kos deg.

Ble ca 6 passe store burgere.

1 boks kikerter
1 passe stor rødbet (var to i en pakke)
Krydderier etter smak og humør f.eks
koriander, salt, pepper, paprika, spisskummin
 Olivenolje

Jeg delte først rødbeten i tre ca like store deler. 2/3 delte jeg i mindre biter og kokte møre. Siste biten delte jeg i to og raspet. Den ene biten på vanlig grov rasp og den andre på litt fin rast. Dette fordi jeg tenkte det ga litt tekstur og god konsistens. Og må selv si jeg syntes det funka godt. Her har jeg putta krydderet i mens jeg venta på at resten av rødbetene skulle bli møre. Du vet selv best om du liker mye eller lite krydder, prøv deg litt fram. Om du trenger mer ca mål på krydderet, ser du litt mengde her.



Kikertene gikk i food processoren sammen med litt kvernet salt, pepper og ca to-tre spiseskjeer olivenolje.

 

Når røbetene var møre, helte jeg vannet av og stampet dem. Og la meg da vise deg mitt andre favorittredskap på kjøkkenet.


Så blandet jeg alt sammen. Ser nesten litt ut som kjøttdeig.
 

Så formet jeg de til burgere og stekte de i olje.



De ble servert i burgerbrød med det du måtte like på burgeren. Salat, tomat, ananasring, sylteagurk og avokado er godt. Og gjerne litt Oatly "rømme". Blir digg. Litt vegansk ost er heller ikke å forakte.

 

Og om man deler de opp, er det mye lettere å få tak for små hender.



Tror heller ingen blir sure om det kommer litt pommes frites, potetbåter, søtpotetbåter eller lignende ved siden av.
Det som ikke ble spist som burgere, tok seg en overnatting under plast i kjøleskapet, og smakte godt som niste på skiva. 

Nyt det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar