tirsdag 1. mars 2016

Hvorfor er det ikke flere veganere?

Det lurer jeg litt på.
Jeg trudde det var mange som var veganere og vegeterianere. Men nå begynner jeg å skjønne at jeg er en del av en minoritet, igjen.

I går stakk jeg innom butikken fordi jeg var sulten og hadde lyst til å kjøpe sånne ferdige falafler, som jeg bare kunne hive i ovnen mens jeg rydda kjøkkenet. Det hadde de ikke. De hadde tre ulike produkter fra hëlsans kök, men ikke falafler. Jeg kjøpte noen snitzler og spurte kassadama pent om de hadde tenkt å utvide sortimentet sitt av veganske produkter. "Har vi flere av disse?" ropte hun til nabokassa. Jeg forsåkte å fortelle henne at det var flere av de, jeg lurte på om de kom til å ta inn andre typer. "Jeg trudde vi hadde flere av dissa jeg" fortsetter hun å rope henvendt til nabokassa, "fylte vi ikke opp dissa. Mulig det er flere bak."
Glem det, sa jeg. Og jeg mente det.

I dag dro jeg i den butikken som jeg tidligere har sett har hatt et utvalg av dette. Men fant ingenting. Til slutt måtte jeg spørre om de hadde flytta det. Etter tre ansatte får jeg svaret. Det ytterst lille de har er med egg. De tar ikke inn lenger. Det selger ikke og de har måttet kaste det pga dato. Men det var ikke noe problem å ta inn. Jeg ble glad. Da får jeg reise tilbake til torsdag og handle falafler.
De hadde falafelmix, men det så jeg ikke poenget i. Jeg klarer jo å lage detta selv. Jeg bare likte tanken på å slippe. Å ikke måtte dra fram så mye greier for så lite. Har blitt mye oppvask i det siste.

Så da lurer jeg på...Hvor er alle veganerne? Må jeg starte en vervekampanje? For det er jo kjedelig med så lite utvalg. Jeg vet jo ikke hva jeg skal velge en gang. Og jeg kan jo ikke be de ta inn produkter jeg ikke vet hva er.

Og til slutt. Jeg har funnet ut at mange ikke helt vet hva det er, så her til opplysning:
Vegeterianere spiser ikke kjøtt. Noen spiser fisk, andre ikke.
Veganere spiser ikke noe som kommer fra dyr. Ikke kylling(!), fisk, egg, melk, ost, gelatin eller andre produkter som er laget av noe som kommer fra dyr. Kun plantebasert mat.
Så, da vet du det og.

Og ja, jeg vet at vi her også snakker om en holdning til klær, ull, sinn osv også. Men nå snakker jeg om mat. Hva man spiser.

Og her spiser man hjemmelaga tomatsuppe med næringsgjær, grove rundstykker og hjemmelaga hvitløkssmør som sparka skikkelig.

Spis litt vegansk er du snill, så butikkene tar inn litt mer. Det hadde vært fint. :-)

Ha en fin en!

5 kommentarer:

  1. Fatt mot. Kommer nok mer veganer mat rundtom etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det. Hvis ikke finnes det jo grønnsaker. Og jeg klarer å reise for å hamstre litt. :)

      Slett
  2. Hadde vært gøy med litt deling og lage mat sammen... Hva syns du om det??

    SvarSlett
  3. Hadde vært gøy med litt deling og lage mat sammen... Hva syns du om det??

    SvarSlett
    Svar
    1. Lage mat sammen er hyggelig. Spesielt om det er med hyggelige folk. :-)

      Slett