søndag 13. mars 2016

Siste dag av veganerutfordringen - oppsummering.

I dag er da siste dagen av min utfordring om å være veganer på prøve i tre uker. Da er det vel på sin plass med en liten oppsummering. La meg starte med å bekjenne mine synder. Jeg spiste en skive og drakk to kopper te med honning uten at jeg hadde tenkt meg om i det hele tatt. Jeg leste på grillkrydderboksen etter at jeg hadde krydra maten at den inneholdt en saus som igjen inneholdt fisk. Og en kveld under en hostekule fant jeg esken med hostedrops på nattbordet etter at mini hadde overnatta hos meg da hun var forkjøla. Curamed... hallo? Råmelk liksom. Ja, jeg spytta den ut da det gikk opp for meg. Og det trur jeg var det.
Synes ikke det er så ille til nybegynner å være.

Trur jeg har bestått, eller hva bror?

Så nå er det da veien videre. Storesøster i huset liker ikke tanken på at ting er laga av dyr hun heller. Men hun liker jo så mye av det. Hun spiste jo pølser til og med på fjelltur. Men vi laga en avtale. Det som er i huset av ting og tang som inneholder dyr, kan vi (de) spise opp. Men etter det handler jeg ikke inn noe som inneholder dyr. Det syntes de begge var helt greit. Det er en skvett med laktosefri melk igjen i kjøleskapet, en halv boks smør og noe dressing. Ja, og noen egg. Det kan hun få spise opp. Etter det får de spise dyr andre steder enn her i huset. Med dyr mener jeg dyr og dyreprodukter.

I fryseren min, derimot, er det jo både fisk og kjøtt. Lurer på om jeg kan bytte med noen jeg. Kan jo ikke kaste det, det er for galt. Men om jeg bytter det med en kjøttis så bidrar jeg i allefall litt.

Det morsomste med dette er jo at det er flere som har reagert positivt og har blitt litt gira på å spise mer vegansk. Det er jo fint da.

Så i dag er siste dagen med utfordringen. Så i morgen må da bli, sånn bortsett fra første dagen i resten av mitt liv, min første dag som veganer... Sånn ikke lenger på prøve.

Så gratulerer til meg. Og gratulerer til bror, som klarte å overbevise meg. Det var vel ikke så vanskelig?
Og så må det jo sies at grunnen til at jeg fortsetter, er at kroppen min liker det. Jeg har det bedre. Og tanken på å spise kjøtt byr meg i mot nå. Oppskrifter på nett hvor de viser kjøtt, kjenner jeg byr meg i mot. Så jeg har meldt meg ut av flere matlagingsgrupper. Veganermatgruppene derimot...

Nå venter jeg på å få handla inn til å lage min egen kokost. Bor såpass teit til at jeg ikke får handla alt i nærbutikkken. Så Agar kommer snart i posten.

Fremover skal jeg prøve å bli litt flinkere til å legge ut oppskriftene mine. Har fått noen spørsmål.
Jeg lager mat på slump. Så å skrive det ned, er ikke alltid like lett.

I dag hadde vi taco til middag og kanelsnurrer til dessert. Kjøttisbesøket koste seg også. Det var ingenting som mangla på det bordet. Og når storesøster til og med likte veganerfarse, ble mor glad. For hu er mindre glad i soyaprodukter enn mora.

 

Gode hjelpere. 

Ha en fin en!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar