fredag 14. august 2015

Vikinger og vindusvask

Jeg har nå lovet å skrive om vikinger og vindusvask. Og jeg holder mitt ord.
La oss starte med vikingene.

Mens jeg var nordpå reiste vi på vikingefestival på Lofotr vikingmuseum. Vi var på museet der i fjor sommer også, men ikke mens det var festival. Dessuten rakk vi ikke helt å se alt i fjor, så vi måtte tilbake i år.
Vi var i grunn litt over snittet interessert også. For skal man på festival, så skal man på festival. Vi var i grunn godt forberedt med å ha sydd oss vikingkostymer og full pakke. Vi tenkte vel at det er viktig å være korrekt antrukket. Eller, jeg tenkte at det passer fint med ulltøy under et vikingkostyme. Jeg har nemlig vært på sommerferie i nord før.

At vi sydde, er vel en sannhet som krever utdyping. Jeg kom med ferdigsydd kostyme. Hadde handla gamle gardiner, bånd og smykker i bruktbutikken, og fått ei flink venninne til å hjelpe med syinga. Jeg klipte, hu sydde. Veldig greit.

Da jeg kom nordpå måtte vi handle inn til vikinghøvdingen, og jeg måtte sy. Jeg er ikke noe ekspert. Men etter litt prøving, feilig, fiksing, klipping, banning og kasting, gikk det greit. Jeg retta litt på mitt til og med, og ble i grunn fornøyd.

Men da vi nærmet oss begynte jeg å tenke på om vi egentlig har sett noe sted at man kler seg ut på slike festivaler... Og ble litt i tvil. Riktignok hadde jeg jo sett det på alle plakatene og bilder fra tidligere festivaler men...
Så vi gikk inn i vanlige klær. Og det var like greit. For det var jo bare de som hadde boder og show som var kledd i vikingklær.

Det var masse boder hvor de solgte ulike vikingeeffekter. Fra smykker og garn til pil og bue. Vikinghøvdingen min ble stolt eier av en slik en. Regne julaften i grunn. Det er liksom noe eget med gutter og lekene deres. Så nå har jeg ervervet meg masse ny kunnskap om langbuer, pilskyting og slikt noe. Ikke på langt nær like mye som han, men noe har vel krøpet inn.

Vi spiste villsvin og vikingbrød med råkost til lunsj og følte oss litt vikinger.

Vi var der den dagen da festivalen startet så vi fikk med oss åpningssermonien. Hvor alle gikk i prosesjon ned til kaia. Og så kom Høvdingen av Borg med familie i langbåt. Så hadde de et åpningsrituale og viste til slutt litt kampteknikker. Skikkelig artig. Det var flere filmteam der, så jeg er ikke overrasket om det har blitt vist på televisjonen også.

Jeg fikk filmet da de de kom gående.



Og som dere ser, er det ikke alle som synes det gjør noe å stelle seg i andres filmfelt når de vil ta litt bilder. :)


Vi hadde i allefall en veldig fin dag.


Og så var det vindusvasken. Jeg regner med kortversjonen duger. Bestan min har lært meg å pusse vinduer på gamlemåten. Det blir pent, det er mye jobb, krever en del utstyr og tar lang tid. Det er en kunstform påstod besta. Å kunne pusse vinduer uten at de fikk skjolder. Jeg var stolt over å mestre denne kunsten. Mulig hun sa dette for å lure meg til å vaske vinduene men, det virker nå.
Nå har jeg funnet en måte å gjøre det på som går gamlemetoden en høy gang. Vinduspussekluter fra Nille. En gul en som du fukter med lunket vann og vasker vinduet med. Og en blå som du tørker over vinduet med etterpå. Og kanskje gnir litt her og der.

Funker ikke, sier du? Det sa jeg og. Men jeg skal aldri gjøre det på gamlemåten igjen. Livet er rett og slett for kort. Det var så stas at jeg fikk vikingen min til å kjøpe seg slike kluter. Og så pussa jeg vinduene hans mens han var og skøyt i mesterskap og greier. Han trua meg ikke en gang.

Har du ikke prøvd det, så vet du hva du har å gjøre.
Dagens reklame.

Ha en vidundelig vakker en!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar