tirsdag 15. september 2015

Lille trille tulletrall

Enkelte ting er lettere å være nybegynner på når du er liten, enn når du er litt større. Som å lære å spille for eksempel. Jeg var aldri noe naturtalent på blokkfløyte, og læreren var ikke noe naturtalent som pedagog. Så mine minner derfra er heller ikke spesielt lystige og lyse.

Men her er jeg da. Helt nybegynner i å skulle spille fløyte. Jeg skal love deg jeg følte meg liten der jeg stod og ventet på læreren med fløyteesken i hånda og dryppende våt regnfrakk.

Jeg er ikke noe naturtalent, og fikk fløyta i går, så jeg har ikke rukket å øve nevneverdig heller. Så etter at han viste meg en hel masse lure ting, og jeg klarte å lage noe som lignet mer på lyder, enn ulyder, et par ganger, er det min tur til å øve på dette. Alene. Hjemme. Og der kommer en annen utfordring. Med full jobb, hvor jeg da etterhvert skal benytte mine forhåpentligvis tilegnede ferdigheter, og to barn, er det kveldene jeg må ty til for å øve. Det går greit for barna. De sover. Nabobikkja derimot, er ikke imponert hun heller. Jeg hører hu skvetter opp hver gang jeg fløyter til.

Så kjære nabo. Jeg har ikke tatt inn noe dyr til avliving. Jeg bare prøver å lære meg å spille. Jeg vet det ikke låter så fint. Men jeg ler mye. Det er jo en bra ting. Og etterhvert kan det hende jeg kan lære meg en sang. Som du til og med kan kjenne igjen. Hadde ikke det vært stas? Da skal jeg spille for deg i hagen. Og du kan klappe. Og tenke tilbake på den gang det var mest ulyder. Og glede deg over at det nå er lyder som ligner musikk. Kan hende det etter hvert blir litt vakkert også. Men jeg kan ikke love noe. Nå jobber jeg med å holde leppene slappe, smile litt og lage pfff...-lyd ned i fløyta. Jeg skal helst øve foran speil sånn at jeg kan se hvordan det ser ut. Jeg er overbevist om at det er morsomt.

Jeg måtte se. Og det så ikke så gæli ut. Jeg klarte å holde meg alvorlig. Så nå er det snart i gang å øve på å lage noen toner.
Læreren viste meg tre, og sa at disse skulle vi leke med en stund fremover. Jeg skal presentere meg for de nå snart når vi er alene. Og håper de vil leke med meg og.

Jeg har lite ambisjoner om å bli en dyktig fløytespiller. Men det hadde vært stas å ligge litt mer enn en uke i forkant av elevene sånn etterhvert. Og å lære å spille en sang. Det hadde vært morsomt.
I mellomtiden er jeg veldig flink til å le av og med meg selv. Så det kommer til å bli supermorsomme musikktimer fremover.

Og så skal jeg øve masse, så kanskje jeg føler meg litt mindre liten neste uke til neste spilletime.


Bildet er lånt på verdensveven.


Ha en fløyte fin en!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar